Üyelik oluşturma ve foruma giriş konusunda sorun yaşayan üyelerimiz [email protected] adresine email gönderebilirler!

  • Simdi yine 2022'den su istatistik veriye bakin: http://platformdergisi.com/yazi/haberler/37730/2022de-hollandaya-rekor-sayida-gocmen-giris-yapti

    AB icinden Hollanda'ya goc eden kisilerin cogu is ve egitim amaci tasirken, AB disindan gelenlerin cogu aileyle yasamak ve siginmak amacli geliyor. Bunun sonucu olarak da gelislerinden 1 yil sonra AB disindan gelenlerin neredeyse yarisi Hollanda'da isveren/calisan sinifina katilirken AB disindan gelenlerde bu oran %17'de kaliyor. Ailesiyle yasamak icin Hollanda'ya gelenler de oekala isgucune katilabilir, ama yapmiyorlar. Bunun onemli bir nedeni entegrasyon. AB disindan gelenlerin cogu dil bilmiyor, ya da hizli ogrenemiyorlar. Bu da is bulmalarini zorlastiriyor. Hollanda iste bu nedenle artik aile birlesimlerinde ulkeye giris yapmadan once dil ogrenme sarti kosmaya basladi. Bu acidan onlari sahsen hakli buluyorum. Rakamlar ortada...

    2022 Göç İstatistikleri:

    AB/EFTA:
    İş: 38.860
    Aile: 29.350
    Eğitim: 21.125
    Nedeni bilinmeyen: 28.240
    AB/EFTA Dışı:
    Aile: 29.615
    Sığınma: 21.505
    Eğitim: 18.465
    İşgücü Katılımı:

    AB/EFTA:
    1 yıl sonra: %51,0 işçi veya girişimci
    5 yıl sonra: %67,0 işçi veya girişimci
    AB/EFTA Dışı:
    1 yıl sonra: %17,3 işçi veya girişimci
    5 yıl sonra: %35,2 işçi veya girişimci
    Göçmenlerin Geri Dönüşü:

    AB/EFTA:
    3 yıl sonra: %51,1'i geri döndü
    10 yıl sonra: %72,3'ü geri döndü
    AB/EFTA Dışı:
    3 yıl sonra: %37,7'si geri döndü
    10 yıl sonra: %58,6'sı geri döndü


  • Onemli bir bilgi notu daha paylasmak istiyorum: IND'nin 1 Ocak 2023 tarihinde yayinladigi ic prosedur yani Work Instruction dokumaninda Uyum Sinavi ile alakali bir paragraf var. Burada diyor ki is kurma veya ucretli bir iste calisamak uzere gelmis olan gocmenler, "Gocmenlik" yasasindan farkli olarak, Uyum Yasasi'nda "'gecici" gocmen sayilirlar, Bu nedenle de hem kendileri, hem de onlarin beraberinde gelirdigi aile uyeleri uyum sinavindan muaftirlar.

    Ben bunu gecen sene IND'ye de yazili olarak sormustum ve aynen bu cevabi almistim. Turkler arasinda surekli "2022'de yasa degisti, Ankara Anlasmasiyla gelenler de artik uyum sinavina girmek zorunda" deniliyor fakat bu dokuman bizzat Ankara Anlasmasi hakkinda oldugu icin ve ozellikle 2022 yilindaki degisiklige atfen bu paragrafta durum aciklandigi icin soyluyorum: Ankara Anlasmasiyla gelenler Uyum Sinavi'na tabi degil. Sadece MVV almalari zorunlu. (Tabii ilk geldiklerinde "gecici-temporary" statusunde olan oturum izinlerini yasal sure olan 5 yilin sonunda "kalici-permanent" oturum'a cevirmek isterlerse o zaman uyum sinavina girmeleri gerekiyor, ama yani zaten bu ulkede kalici olacaksan bir zahmet ona da giriver).

    As of 1 January 2022, Turkish newcomers who reside in the Netherlands for a non-temporary purpose of residence within the meaning of the Civic Integration Act 2021 are again obliged to integrate. They must also have passed or been exempted from the basic civic integration examination abroad. Unlike in immigration law, a residence permit for paid employment, as a highly skilled migrant or as a self-employed person is regarded as a temporary purpose of residence in the context of integration. Foreign nationals with such a residence permit are therefore not obliged to integrate, as are their family members who reside or wish to stay with them on the basis of a residence permit for family members or relatives.


  • Bu hafta yeni bir sey daha ogrendik: IND'de dosyaniz genel olarak surekli V-nummer dedikleri referans numarasi ile takip edilir, yani telefonla arayip bilgi istediginizde falan hep o numarayi sorarlar, cunku V-nummer kisiye ozel ve tektir. V-nummer'in acilimi zaten "vreemdelingennummer" yani "yabanci numarasi". Yabanci, oturum basvurusu yapan kisi anlaminda. Bu numara basvurunuz yapildigi anda size verilir ve oturum karti aldiginizda da kartinizin arkasinda yer alir, yani oturumunuz devam ettigi ve vatandas olmadiginiz sure boyunca kullanacaginiz kimlik numaranizdir.

    Ancak bir de Zaaknummer var. Bu da "Case number" yani "Dosya numarasi" demek. Bu numara kisiye ozel degil, basvuruya, daha dogrusu basvuru dosyasina ozeldir. IND oturum basvurusunu aldiginda size V-numarasini verir ama dosyanizi hemen acmaz. Cunku oncelikle sizin ek dokumanlar gondermeniz, odeme yapmaniz vs. gerekmektedir. Bu dokumanlari teslim alip inceledikten sonra dosyaniz acilir, ve size Z1-.... ile baslayan uzun bir numara verilir. Bu numara ayrica, odeme yaptiktan sonra size "odenemiz alinmistir" seklinde posta ile gelen mektup uzerinde de yer almaktadir. IND Dosya numaranizi ucuncu kisilere vermez.

    Diyelim ki oturum basvurunuz devam ederken IND'ye baska bir talebiniz daha oldu ki bu yeni bir basvuru veya bir itiraz talebi de olabilir. Iste o durumda o talebe ozel ayri bir dosya acilir, hatta bu itiraz mevcut oturum dosyanizla alakali olsa bile, dosyaniz ayridir ve ayri bir ekip tarafindan ele alinir. Iste bu sebeple, IND ile iletisimlerinizde V- numaranizin yaninda mutlaka ve mutlaka Zaaknummer yani Case number'inizi da belirtin, aksi halde gonderdiginiz belge veya yaptiginiz iletisim dogru dosyaya eklenmez ve gecikmeler, hatalar yasanabilir.

    Internette bir cok kisinin "IND belgelerimi kaybetti, yeniden gondermemi istedi" seklinde yorumlari var. Uzerinde dogru V-nummer ve Zaaknummer olan belgeler kolay kolay kaybedilmez. Ancak, belgeleri mumkunse registered Mail yani "imza karsiligi teslim edilen" posta/.kargo ile gondermenizde fayda var. Hatta en iyisi online olarak upload etmek. Fakat bunu yapmak icin Buranin E-Devlet'i olan DIGID numaraniz olmasi gerekiyor, dolayisi ile Hollanda'da degilseniz, buraya yasayan guvendiginiz bir kisi, avukatiniz, yakin akraba veya arkadasiniza Authorization vererek sizin adiniza belge sunup dosyanizla ilgili bilgi almasini saglayabilirsiniz. Bunun icin su formu kullanabilirsiniz: https://ind.nl/en/forms/7655.pdf Fakat formun imzali aslini basvuru yapmis olan kisinin dosyasina eklenmek uzere IND'ye gondermeden once mutlaka elektronik bir kopyasini olusturun, cunku online olarak dosya yuklerken bu formu tekrar yuklemenizi istiyorlar.


  • Bugun IND'de dosyamiza bakan Case Manager bizi aradi. Aralik ortasinda dosyamizi Ekonomi Bakanligi Girisimciler Dairesi'ne (RVO) gondermisti. Soyledigine gore RVO'da su anda incelemesi devam eden 4 dosya varmis. Bu dosyalar Eylul ayi ve sonrasinda RVO'ya iletilenler. Bu dosyalardan sonra beklemede olan yani incelemesi henuz baslamamis bir adet dosya daha varmis ve bizim dosyamiz ondan sonra geliyormus. Yani bizim dosyamizin ounde su an 5 adet basvuru dosyasi var ve bu 5 basvuru Eylul ila Aralik 2023 arasinda gelenler. Buna gore, incelemesi devam eden dosyalarin ilki tam 5.5 aydir RVO'da ve bu ay icinde (belki gelecek hafta) sonuclanacak.

    Buradan soyle br cikarim yapabiliriz:

    Case Manager, RVO'daki gorevlinin dosyayi eline aldiktan sonra, incelemesinin ortalama 4 ila 6 hafta surdugunu soyledi. Yani Eylul 2023'de IND ilk dosyayi RVO'ya iletti dyelim. O sirada onlarin elinde halen incelemesi devam eden dosyalar oldugu icin, yeni gelen dosya ortalama 3-3.5 ay kadar sirada bekliyor. Sonra RVO bu dosyayi aliyor ve ortalama 1-1.5 ay boyunca inceliyor. Yani dosya RVO'ya gonderildikten sonra toplamda ortalama 4 ila 6 ay sonunda bir tavsiye cikiyor. Bizim dosyamiz 3 aydan biraz daha az bir sure once gonderilmisti ve en erken Mart ayi sonu, en gec de Nisan ortasinda incelemeye girecegini tahmin ediyoruz. Yani en gec Haziran'da bir cevap almis olmayi umuyoruz.

    Bu arada, Case Manager'dan edindigimiz diger onemli bilgiler:

    1. RVO incelemesi 2 asamadan olusuyor. Once dosyayi bir gorevli alip bastan sona inceleyip bir tavsiye olusturuyor ve daha sonra bu degerlendirme ikinci ve daha senior/deneyimli bir gorevli tarafindan tekrar gozden geciriliyor. Ikinci gorevli ilkinin tavsiyesinden farkli bir gorus belirttiginde dosya ilk gorevliye tekrar donuyor ve bir daha bakiliyor. Bu nedenle bazi dosyalarda 3-4 haftada sonuc cikarken bazilarinda 5-6 hafta surebiliyor.

    2. Gonderilen dosyanin hacmi ve kalitesi de sureyi etkiliyor. Mesela bizim dosyamizda sonradan sunulan ek belgeler ve guncellemeler, ara raporlarla birlikte 600 sayfadan fazla dokuman var. Her sayfada bir cok kaynaga yer verdik, bazi hesaplama tablolari ve dokumler sunduk. Bunlarin tamaminin incelenip teyit edilmesi epey zamanlarini alacaktir. Fakat baska bir dosyada 20-30 sayfalik evrak sunulmus olabilir veya Is Plani cok ustunkoru yazilmistir, RVO detayli incelemeye bile gerek duymadan onu hemen sonuclandirip olumsuz tavsiye de verebilir.

    3. RVO nadir durumlarda incelemesi devam eden dosya icin ek evrak isteyebiliyormus, boyle bir sey olursa dogrudan basvuru sahibine gitmiyorlar. IND'deki Case Manager'a ulasiyorlar ve o size ulasip belgeyi istiyor. Bu arada, self-employed basvurularinda eger kurulu ve en az bir kac senedir faaliyette bir sirketiniz varsa, sirketin banka hesabi ve gelir giderine sizin kendkisisel banka hesabiniz ve gelir giderinizden daha fazla onem veriliyormus.

    4. IND her turlu oturum basvurusunda donemsel olarak (aylik veya 3 aylik olabilir) basvuru sahibinin hakkinda bir tarama yaptiriyormus. Bu sayede, basvuru yaptiktan sonra herhangi bir suca karismis veya adli takibe alinan kisiler varsa, bu durumlari dosyaya ekleniyor. Bu tarama uluslararasi boyutta yapiliyor. Yani Turkiye'deki islediginiz suclar veya adli kaydiniz da onlarin takibinde. Kisacasi basvurunuz devam ederken ekstra dikkatli olun, polis veya mahkemeler haricinde kredi/banka takibine bile dusmeyin bence. Hatta yurtdisi giris cikislariniza da bakiliyor ve ola ki vize alip yurtdisi seyahat yaptiniz. O zaman gittiginiz ulke mercek altinda olan bir ulke mi, mesela Iran gibi, veya vize tarihleriniz icinde donus yaptiniz mi, bunlar da takip edilip bir bir dosyaniza isleniyor.

    IND'deki basvursu ile ilgili gecikme yasayan veya guncel bilgi alamayan herkese IND'nin Sikayet surecini kullanmalarini tavsiye ediyorum. Daha once gecikmeler icin Default Letter surecini yazmistim. Resmi olarak sikayet yaptiginizda (IND'nin websitesinde Contact bolumunde nasil sikayette bulunacaginiz yaziyor) bu cok ciddiye aliniyor ve mutlaka 2-3 gun icinde araniyorsunuz. Bu kanali kullanmaktan lutfen cekinmeyin, surecinizi hic bir sekilde olumsuz etkilemiyor. Biz gectigimiz 9 .5 ayda iki defa yazili sikayette bir defa da Default Letter ile gecikme basvurusunda bulunduk ve hepsi de sureci hizlandirdi.

    Internette bazi forum ve sitelerde "ya basvuru yaptik 2 sene oldu cevap alamadik, pesini biraktik, olmuyor, kasten yapiyorlar, bizim dosyalari hasiralti ediyorlar" diye yazan bir cok kisi var. Maalesef aci ama gercek: oturdugunuz yerde pasif kalip haber beklerseniz o haber ya cok gec gelir ya da hic gelmez. O nedenle isin pesini birakmamak, cok yakindan takip etmek gerekiyor. Biz bu ise ilk giristigimizden beri her gun interneti talan ediyoruz, is akisini anlayalim, baskalarinin tecrubelerinden kendimize ders cikaralim, hata yapmayalim diye... Bu isler cok zaman ve efor aliyor ve cok yorucu. O yuzden kesinlikle pasif kalmamanizi oneririm. Aldiginiz her bilgiyi iki uc defa teyit edin/ettirin. Size gonderilen her dokumani iyice okuyup aladiginizdan emin olun, Yanlis anlayip hatali bir islem yapabilirsiniz. Bu sadece Hollanda oturum basvurulari icin deguil bu forum genelinceki tum basvurular icin gecerli. Herkes tekrar bol sans.


  • "Sari etiket" yani yellow sticker denilen, ve Hollanda'ya baska bir vize turu ile gelip ulke icinde iken Ankara Anlasmasi'na basvuru yaparak karar cikana dek Hollanda'da gecici statu ile kalmaniza olanak veren ozel vize ile ilgili cok onemli ve maalesef olumsuz bir gelisme var arkadaslar.

    IND'nin 17 Aralik 2023'de yayinladigi karara gore 28 Haziran 2024'e kadar, yeni sari etiket alacak olan kisilerin artik Hollanda'da karar beklerken serbest meslek sahibi olarak ve ucret mukabili her turlu calisma faaliyetinde bulunmalari yasaklanmis durumda.

    Daha once, karar bekleyen basvuru sahipleri sirketlerini kurup isletebiliyordu. Hatta bu sayede inceleme surecinde is hacmi yarattiklarindan, dosyalarina olumlu etki de yaratiyorlardi. Fakat artik calisma hayatindan tamamen soyutlaniyorlar. Konuyla ilgili karar dokumanina (Hollandaca) asagidaki linkten ulasabilirsiniz. Cevirmeye usenenler icin Turkcesini de ekledim. Bu yontemle Hollanda'ya gelmeyi planlayan forumdaslarin dikkatine!!

    "İşgücü piyasası izinlerinin verilmesine dair 2022/2 Kılavuz ilkeleri, serbest meslek sahibi / start-up olarak çalışmak için başvuru yapan kişilere ilişkin yanlış bir açıklama içermektedir. Bu kılavuzun çalışma talimatına göre, serbest meslek sahibi olarak veya yeni bir girişim kurarak çalışmak için ilk defa bir ikamet başvurusu yapan yabancıların, bu başvuruyla ilgili karar çıkana kadar zaten serbest meslek sahibi olarak çalışmasına izin veriliyor Ancak mevcut yasal mevzuat ve düzenlemelere göre buna izin verilmemektedir. Yabancının (Hollanda'nın temel çıkarına olan bir alanda) serbest meslek ifa etmek üzere henüz oturma izni yoksa serbest meslek sahibi bir kişi olarak iş yapamaz. Bu durumda serbest meslek sahibi olmaya izin veren başka bir oturma izni gerçekleştirilebiliyorsa o iş için çalışma izni alınması gerekmektedir. " (Yani kisaca, farkli bir oturum iznine basvurabiliyorsaniz basvurun ama sari etiketkle calisamazsiniz diyor).

    Ben dokumanda bu karar yeni basvurularda mi uygulanacak, yoksa simdiye dek etiketi almis olanlari da kapsiyor mu tam anlayamadim. Bu seklilde beklemede olan arkadaslar yorum yaparsa sevinirim.


  • Yine bir Pazar gunu ve Ankara Anlasmasi/Self-Employed konusundaki literatur taramama devam ediyorum.

    Bu konu basligindaki ilk mesajlarimin birinde 2016 yilinda Tesseltje de Lange isimli bir akademisyenin yaptigi detayli bir arastirmadan bahsetmistim. Su an o arastirmanin tam metnine ulastim ve Ingilizce'ye cevirerek incelemeye basladim. Sahsen neredeyse 3 yildir bu surecin icinde olmama ve neredeyse artik son donemece girmemize ragmen acikcasi okudugum her kaynakta yeni ve faydali bir bilgiyle daha karsilasip "'ahh, keske bunu bastan bilseydik" diye hayiflaniyorum. Umarim isin taa en basinda olup bu mesajlari okuyanlara en azindan bu sansi vermis olurum.

    Simdi efendim, oncelikle biliyorsunuz Turk vatandaslarinin yaptigi basvurular Points System denilen degerlendirme kriterine tabi tutulmuyor. Bu bizim icin hem bir avantaj, hem de dezavantaj. Avantaji su: Turklerin yaptigi basvurularda RVO sadece Business Plana ve onu destekleyici kanitlara bakiyor. Puanlama sisteminde ise uc baslik var: 1 Kisisel Ozellikleriniz: Egitiminiz, hem calisan hem de girisimci olarak gecmis calisma deneyimleri ve kazanilan maasin seviyesi -ki en son aldiginiz maas senelik 12 bin EUR'dan fazla olmak zorunda-, Hollanda ile gecmis tecrubeleriniz -yani burada egitim aldiniz mi, Hollandaca biliyor musunuz, buarada musterileriniz, bagalantilariniz var mi- 2. Business Plan: Sundugunuz urun veya hizmetin ayristirici ozelligi yani unique selling point'i nedir, organizasyon yapiniz - yani limited sirket mi sahis sirketi mi vs- ve sirket tipi yapmak istediginiz ise uygun mu, bir de finansal tablolar -yani gecmiste bir is kurduysaniz orada veya simdi kuracaginiz sirkette bilanco ne kadar, kar-zarar durumu ne, likidite sorunu var mi 3. Added Value: Hollanda'nin cikarina hizmet edecek bir inovasyonunuz var mi, yeni isgucu yaratacak misiniz ve maddi olarak ne kadarlik bir yatirim yapacaksiniz?

    Turklerin yaptigi basvurularda bu konular ayri ayri puanlanmiyor, sadece Business Plan ve destekleyici dokumanlara bakilarak bu sorularin cevaplari orada araniyor. O nedenle eger Business Planiniz zayif ise bastan sansiniz yok. Cunku bu sorularin hepsine net cevap verecek bir Plan hazirlamis olmaniz bekleniyor. Dezavantaji bu.

    Avantaji ise, diger ulke vatandaslari diyelim ki ilk iki basliktan 30-40 puan arasi aldi. Ama Added Value basliginda 30 puan alti alirsa hemen eleniyor. Turklerin basvurularinda ise RVO gercek inovasyon (yani patent falan sahibi olma) sartini pek aramiyor. Turklerin basvuru dosyalarinda degerlendirmenin agirlik kazandigi sadece uc kriter var, onlar da soyle:

    1. Sirketiniz Hollanda'nin gercek bir ihtiyacini karsiliyor mu (yani burada birden fazla musteriye urun ve hizmetlerinizi satabilecek misiniz ve bu satislarinizla sirketinizin devam etmesi ve kendi geciminiz icin yeterli gelir elde edebilecek misiniz? "Birden fazla musteri" konusu cok kritik. Cunku bazi basvurularda mesela basvuru yapan kisi onceden maasli calistigi firmaya, ayrilip disaridan hizmet verecegini ve bundan yeterli gelir elde edilecegini yazmis. Ama reddediliyor. Cunku tek musteri buyuk bir risktir. Ya o musteriyi kaybederseniz ne yapacaksiniz? Bu basvurularin bir ret sebebi de, bazen danisikli dovus olarak calisanin isten ayrilip disaridan hizmet verecegim diyerek oturum izni almaya calismasi, yani bunun bir tezgah olduguna kanaat getiriyorlar.

    Bunun disinda iki onemli nokta daha var: Birincisi urun veya hizmetinizin rakiplere gore ayristirici noktasini (USP; Unique Selling Point) cok iyi kanitlamaniz gerekiyor. Bakin bunu ustune basarak soyluyorum: Tesseltje Hanim'a gore, yazilim uygulamasi gelistiren ya da Hollanda'da iyi para getiren baska bir urun veya hizmet sunan, hatta bundan yuzbinlerce EUR halihazirda geliri olan girisimciler bile USP kriterinden gecersiz not aldigi icin elenmis!!! RVO mutlaka sizde kendinize ozgu bir ozellik ariyor. Bu, her zaman inovasyon anlamina gelmiyor. Rakiplerinize gore herhangi bir avatanjiniz olabilir. Ornegin, rakip 2 haftada teslimat yaparken siz bolge depolari kurarak ayni urunu 2 gunde teslim edecegim dersiniz, bu da bir USP olarak kabul ediliyor. Bu nokta cok cok onemliymis. O nedenle mutlaka Planinizda bundan bahsedin ve buna dair kanitlar koyun.

    USP disinda, sirketin sundugu mali tablolar ya da gelecek tahminleri de onemli. Genellikle sirketin 1-2 yil icinde size asgari ucretin uzerinde bir maas odeyecek kadar kar etmesi bekleniyor. Fakat Turklerin yaptigi baska onemli bir hata, bu tahminleri cross check yapmadan yani "saglama" yapmadan plana koymak. Mesela ilk sene 10,000 urun satarim demissiniz. Bu rakama nasil vardiginizi gostermeniz gerekli. Ve butce tahmini yaparken olabilecek tum masraflari eklemelisiniz. Odemeniz gereken vergiler, almaniz gereken sertifika ve izinler, musteri ziyaretlerine giderken yapacaginiz yol masraflari, reklam butceniz... her sey ama her sey... Tabii bunlari kafadan atarak yazamazsiniz. Her biri icin kaynak gostermeniz ve hesaplama formulunuzu belirtmeniz gerekli. Tabii, son olarak da bu yapilan mali tablolar mutlaka Hollanda'da yetkili bir Muhasebeci veya Finansal danisman tarafindan onaylanmis olmali. Ben bir cok dosyada hesaplarin Turk muhasebecilere hazirlatildigini gordum, maalesef bu kabul edilmiyor.

    Mali tablolar konusunda isinizi kolaylastiracak bir etmen var, o da yaptiginiz hesaplar sirketin ilk 1-2 sene kara gecemeyecegini veya likidite riskinizin olabilecegini gosterse bile kendi kisisel kaynaklarinizin bu riski yonetmeye yeterli olacagini kanitlarsaniz yine gecer not alabilirsiniz. Yani "evet, risklerim var, bunun farkindayim, bu yuzden Hollanda'ya gelirken beraberimde sirketime gerektiginde nakit olarak enjekte edilmek uzere 50,000 EUR fazladan para getirecegim/transfer edecegim ve bu paranin kaynagi da sudur" diyebilirsiniz. Kaynagin yasal olmasi ve kanitlanabiliyor olmasi sart. Evinizi satip sermaye yaptiysaniz noterdeki satis isleminin va banka transferinin dekonutunu falan eklemeniz gerekli. Hatta bunlar Ingilizce yeminli tercumeli olmali.

    1. Turklerin karsilamasi gereken ikinci kriter: Kuracaginiz isin Hollanda'nin pazar ekonomisi ve rekabet ortami acisindan dengeleri bozmayacak turde olmasi gerekiyor. Kisacasi sakin ola Hollanda'da doygunluga ulasmis hatta "over-crowded" yani zaten cok fazla sayida sirket veya kisitarafindan sunulan urun ve hizmetleri konu alan bir basvuru yapmayin! Yapacaginiz isi daha once Turkiye'de yapiyor ve cok para kazaniyor olabilirsiniz ama Hollanda piyasasina gore degerlendirileceksiniz. Ozellikle gecmiste gelen Ankara Anlasmasi basvurularinin %80'i insaatcilik ve buna bagli is kollarinda yapilmis oldugu icin RVO ozellikle bu is koluna bir alerji gelistirmis. "Bina yapacagim, siva ustasiyim, insaat sirketim var, marangozluk atolyesi kuracagim, demir isi yapacagim, cimento uiretecegim" diyerek gelenleri RVO'ya bile birakmadan IND direkt kendisi eliyor. Benzer sekilde isgucu acigi olmayan sektorlerdeki basvurulari da eliyorlar. Ancak isgucu acigi her bolgede farkli olabiliyor. Bu nedenle eger belirli bir sehir veya bolgede is yapmayi planliyorlsaniz Business Plan'i yazmadan once KvK'nin websitesinden mutlaka bir Location Scan yapin. Bu Location Scan denilen ucretsiz online uygulama, harita uzerinden sectiginiz sehir veya bolgede sizinle ayni isi yapan kac tane daha firma oldugunu ve bunlarin buyukluklerini gosterir. Location Scan'i SBI Code yani Sektor Kodu secerek yapmalisiniz. Ve sayet Scan sonucunda diyelim ki siz Rotterdam'da bir Turk berberi acmayi planliyorsunuz, Scan'de bu bolgede zaten 20 tane berber oldugu goruluyor, o zaman yine ret alirsiniz. Ama mesela ayni Scan uygulamasini kullanip baska sehirlere bakabilirsiniz, mesela Groningen'de hic Turk Berber yoktur ama Turk nufusu vardir, yani musteri var ama rakip yok. Dukkanimi orada acacagim derseniz kabul alabilirsiniz. Bu da bizlerin pek dikkat etmedigi ama cok cok onemli bir puf noktasi.

    2. Ucuncu ve son kriterimiz: Isgucu piyasasina olumsuz bir etkinizin olmayacagini kanitlamaniz gerekiyor. Yani az once soyledigim gibi rekabetin az olmasinin disinda, girmeyi planladiginiz sektorde isgucu aciginin da olmasi lazim. Insaat konulu basvurularin reddedilmesindeki en buyuk etken bu, zira Polonya ve Romanya'dan gelen isciler nedeniyle son yillarda bu sektorde insanlar is bulmakta zorlanmaya baslamislar. Cunku arz fazlasi var. O yuzden Turkler bastan kaybediyor.

    Isgucu piyasasina dolayli olarak da olumsuz etkinizin olmamasi gerekiyor. Mesela siz bir "sanal ipotek danismani" uygulamasi yazdiniz, AI yani sanal zeka kulanarak. Ne kadar inovatif, degil mi? Kesin kabul alirim diye dusunuyorsunuz, Ama ret alabilirsiniz. Cunku bu uygulama yayginlasirsa bu isi yapan ipotek (mortgage) danismanlari islerini kaybedebilir. O yuzden eger bir uygulama yazacaksaniz "karar-destek" odakli bir uygulama yazin: Mesela yine sana zaka kullanarak ipotek basvurusu yapan kisilerin risk analizini cikartan bir uygulama yazin. "Bu uygulama mevcut Ipotek Danismanlarinin islerini kolaylastiracak, daha hizli degerlendirme yapip dogru kisilere kredi kullandirabilecekler" deyin. O zaman oturum izni alabilirsiniz.

    Veya diyelim ki siz fiyat kirarak rekabet edeceksiniz. Ben arac tamiri yapiyorum. Hollanda'da ortalama bir tamirci saatte 40 EUR aliyorsa ve hizmetlerimi 25 EUR'dan verecegim dediginizde yine red alirsiniz, Cunku piyasayi dusuruyorsunuz, bu da su anda bu isten ekmek kazanan Hollanda isgucunu negatif etkiler.

    Baska bir ornek: Ben normal semsiyelersen daha ufak boyuta katlanabilen bir semsiye uretecegim, Hollanda yagmurlu bir ulke bu nedenle cok is yaparim diye basvuru yaptiniz diyelim. Teoride dogru. Inovasyon da var. Ama... o da ne?? Siz semsiyeleri Cin'de uretip Hollanda'da ev-ofisinizden yani internetten satacaginizi soyluyorsunuz. Yani aslinda Hollanda'yi tamamen pazar olarak kullanip sut inegi misali sagacak, fakat buraya tek kurus yatirim yapmayacaksiniz, Ustelik yerli ureticileri de saf disi birakacaksiniz. Maalesef yine ret alirsiniz. Ancak soyle derseniz sansiniz olur: "Semsiyenin kumasini ve bazi metal kisimlarini yurtdisindan getirip diger Hollanda'dan temin edilebilecek bolumlerini burada yaptirip montajini da burada yapacagim. Bunun icin de bir uretim atolyesi kurup 4 kisi istihdam edecegim". O zaman oturum iznini alirsiniz.

    Gordugunuz gibi, is planinda dogru duzenlemeler yaparak oturum alma sansinizi artirmaniz mumkun. Iste Turklerin avantaji bu. Bahsettigimiz bu 3 konuya dikkat ederseniz diger noktalar mesela universite/master egitiminizin olmamasi veya cok inovatif bir is yapmiyor olmanizin cok fazla onemli kalmiyor.

    Bu arada iki tane daha onemli not:

    1. 2016 yilinda RVO'daki butun Self Employed basvurularini degerlendiren ekip 5 kisiymis. Bu uzmanlar Inovasyon yonetimi ve Finans alaninda bir egirim almis ve daha once bu alanlarda baska kurumlarda calismislar. Son 5 yilda basvuru sayisi arttigi icin ekip 2 katina cikarilmis bile olsa yine de max. 10 kisilik bir degerlendirme ekibinden bahsediyoruz diyebiliriz. Yani oyle yuzlerce kisinin calistigi buyuk bir departman degiller. (Bizim Case Manager da oyle soylemisti, hatta su an RVO'nun elinde inceledigi 5 dosya var dedigi icin ben bu sayinin artmayip hala 2016'daki o 5 kisinin degerlendirmeleri yaptigini dusunuyorum).

    2. Sari etiket alip Hollanda icinden basvuru yapanlar sayet basvurulari 3 sene sonunda hala neticelendirilmediyse ozel bir haktan yararlanip oturum izni aliyorlar. Buna "3-year rule" deniyor. Hatta ilk hazirladigi dosyasina ret almis olan Turkler sirf maci uzatmalara goturme amaciyla defalarca yazili itiraz ve dava acma yoluna gidiyor, Tabii IND ve RVO o kadar yogun ki, her itiraz sonrasinda ikinci degerlendirme bir 3-5 ay daha uzuyor. Bu sekilde 4-5 defa itiraz dolambacina giren dosya 3 sene sonunda hala kesin karara baglanmamis oluyor ve Turk vatandasi da ulkede kalma hakki elde ediyor!!! Tabii IND artik bu duruma da uyanmis vaziyette, o nedene ozellikle 2015'ten sonra gelen dosyalarda eger basvuru Hollanda icinden yapilmissa ve Turk vatandasina aitse o dosyaya oncelik veriyorlar ki dosya hic bir zaman o 3 yillik sureyi tamamlayamadan ya kabul ya red alip sonuclandirilabilsin. Hollanda'dan yapilan basvurularin daha hizli sonuclandirilmasinin sebebi bu.


  • Ankara Anlasmasi ile ilgili Den Bosch mahkemesinde Cuma gunu gorulen durusma 2.5 saat surmus ve karar 10 Mayis tarihinde aciklanacakmis. Turkiye'deki secimlerin yarattigi olumlu havanin devaminda umarim buradan da guzel haberler aliriz.


  • Bugun IND'deki Case Manager'imizdan bir mesaj geldi. RVO dosyamiza henuz baslamamis. 6 hafta onceki konusmamizda RVO'da bizimkinin onunde su anda islemde olan 4 adet dosya oldugunu ve islemine baslanmamis 1 adet daha dosya oldugunu soylemisti ve bu dosyalari inceleyen gorevli sayisinin da en az 5 kisi oldugunu biliyoruz. Ancak, gecen hafta baska bir kaynaktan soyle bir bilgi daha edindim: Bu ekip sadece Ankara Anlasmasi veya Self-Employed dosyalarina degil, start-up ve hibe vb. destekler icin RVO'da basvuran dosyalara da bakiyormus. O nedenle, ayni anda bu kategorilerdeki birden fazla dosyayi inceleyebiliyorlar. Zaten bu nedenle aldiklari bir dosyayi bitirmeleri 4 ila 6 hafta arasi suruyor. Zira dosya uzerindeki inceleme aktivitesi aslinda sadece okuma yapmak ve biraz da internet uzerinden arastirma yapip bazi bilgileri teyit etmekten ibaretmis. Finansal uzmanliklari oldugu icin de, butce vs. hesaplamalari kendileri yorumlayabiliyorlarmis.

    Eger dosyaya onumuzdeki 2 hafta icinde baslayabilirlerse karari Haziran ayi icerisinde alabilecegiz. Yani RVO bize 6 ay icinde cevap vermis olacak. Bundan daha fazla da bir gecikme olmaz diye umuyoruz artik.

    Son bir not daha: IND RVO'dan tavsiye geldikten sonra dosya sahibine posta ile karar mektubunu gonderiyordu. Ancak Case Manager, Turkiye'deki posta sisteminin cok guvenilir olmadigini, gecmiste bir cok sorun (gecikme veya ulasamama) yasandigini, bu nedenle artik karar bildirimlerini online olarak yaptiklarini soyledi. MKarar mektubu Mijn Berichten Box denilen, Hollanda E-Devlet'i sayilabilecek bir uygulamanin mesajlasma bolumune yukleniyor. Normalde bu uygulamaya sadece Hollanda'da oturan kisiler erisebiliyor, ancak Case Manager basvuru sahibi icin kendilerinin ozel bir giris sifresi olusturup ilettiklerini soyledi.


  • Bugun itibari ile RVO'nun dosyamizi nihayet incelemeye aldigini ogrendik. Case Manager telefonla arayarak bildirdi. RVO osyanin boyutundan yola cikarak,kendisine incelemenin yaklasik 6 hafta surecegini, ve ek bir bilgi veya belge talepleri olursa yine Case Manager vasitasi ile bize ulasacaklarini soylemis.

    Basvuru sonucumuzu (olumlu veya olumsuz) alir almaz burada paylasacagim. Bu arada bizim dosyamizin bir ozelligi de tek sirket uzerinden 3 ayri ortagin basvuru yapmis olmasi. Yani aslinda basvurumuza olumlu sonuc alirsak 3 tane dosya kabul almis olacak. Bu da sanirim Ankara Anlasmasi basvurularinda (ozellikle Turkiye'den ve danisman kullanilmadan yapilan basvurular arasinda) bir ilk.


  • Ankara Anlasmasi basvurularini danismanlik sirketi ve avukat kanali ile yapmayi dusunenler icin bir uyari:

    Ozellikle Youtube videolari, sosyal medya ve Google reklamlari/arama sonuclarinda one cikan, reklam ve pr yapan ve son yillarda Turkiye'den yapilan basvurularin onemli bir bolumunu de gerceklestirmis olan bir kac isim var. Yukaridaki bazi mesajlarda da bahsedildigi uzere, bu kisi ve kurumlar basari sansi olup olmamasina bakmadan gelen dosyalari hazirlamayi kabul ediyor ve dosya basina 1500 ila 3500 EUR arasi fiyatlarla anlasiyor. Ancak hazirlik ve basvuru surecinde eksiklikler yasaniyor ve genellikle ret cevabi aliniyor. Ben bunun zaten onlarin izledigi standard bir yontem oldugunu, yani ilk basvuruda kabul almanin degil, ret sonrasinda itiraz, dava ve ek belge vs. yollarla karar suresini 3 yila kadar uzatmanin pesinde olduklarini anlatmistim. Cunku Turk vatandaslarina taninan ozel bir hak geregi, oturma izni basvurunuz 3 yil icinde sonuclandirilamaz ise, ve gecikmede sizin bir kusurunuz yok ise, 3 yil sonunda otomatik olarak otiurum iznine hak kazaniyordunuz.

    Belki duymussunuzdur; 2021-2022 yillarinda IND bu duruma uyandiktan sonra isi savcilara sikayete kadar goturmus ve hatta iki Turk kokenli, Hollanda barosuna kayitli unlu avukat da bu nedenle bir sorusturma gecirmisti. Elbette sorusturmadan bir sey cikmadi, ancak IND nezdinde cok sayida Turk oturma izni muvekkili veya musterisi olup, actiklari dosyalarin neredeyse %99'u uzatmaya giden danismanlik sirketleri ve avukatlarin mimlenmis oldugunu; ve onlardan gelen yeni dosyalara cok daha ihtiyatli yaklasilarak cok hizli bir sekilde ret surecinin isletildigini soylemeliyim. Bir baska deyisle, dosyanizin avukat veya danisman kanaliyla degil, kendi cabanizla hazirlanmis olmasi, sizin bu "3 yillik kovalamaca" yonteminin pesinde olmadiginiz, dolayisi ile gercekten bir is kurma niyeti tasidiginiz seklinde algilaniyor.

    Bu "3 yil" konusu IND'yi gercekten cok zorda biraktigi icin yakin zamanda bu sekilde oturma izni alimlarini onlemek uzere baska yeni onlemler getireceklerini dusunuyorum. MVV ve Dil Uyum Sinavi tamamen bunu onlemeye yonelik bir hareketti, en son gecen Aralik'ta da "dosyasi islemde beklemede oldugu icin sari etiketle gecici oturma hakki alanlarin calisamayacaklari" kurali netlestirildi. Fakat yine de yeterli olmuyor ve insanlar her seyi goze alip gelmeye devam ediyor. Bu nedenle daha ciddi onlemlerin alinmasi surpriz olmayacaktir.


Benzer Başlıklar

Forum kurallarına uymayan veya forum düzenine aykırı davranan üyeler uyarılmadan forumdan çıkarılabilirler. Özellikle gereksiz yeni başlık oluşturacakların dikkatine!

66
Çevrimiçi

41.0k
Kullanıcı

4.4k
Konu

426.1k
İleti


| | | |

Powered by NodeBB | Copyright © 2023 Yesilkart Forum