@charon
B1 vizesinin ne anaçla nasıl kullanıldığı aşağıda çok net yazıyor.
Ayrıca bu durumdaki birisi için bırakın göçmen vizesini çalışma iznine bile ihtiyaç yoktur. Eğer b1/b2 nin verdiği sürenin üzerine düzenli olarak çıkılacaksa tekne sahibi tarafından o personele oturma izni alınır. Benim Türkiye’de çalıştığım teknede İngiliz bir arkadaşımız için alındı ve yanımızda çalışıyor hali hazırda. Çalışma izni yok ama oturumu var.
Bu ABD içinde geçerli bir durum.
Amerikan politikasındaki son zamanlarda görülen sertleşme, ABD sularını ziyaret eden yatları da etkileyecek gibi görünüyor.
ABD'yi ziyaret eden, bir yat üzerinde çalışmak için ihtiyaç duyulan B1 / B2 vizelerini elde edemeyen veya yenileyemeyen charter mürettebat bilgisi yatçılığı tehdit ediyor. Konunun, vize ve ABD'ye yabancı giriş konusundaki ulusal çaptaki zorlaştırmanın bir parçası olduğuna inanılıyor.
Hill Robinson’da üst düzey mürettebat müdürü Esther Delamare; “Mürettebatın, B1 / B2 vizelerini almaktaki güçlüklerle karşılaştığına dair elimizde çok sayıda şikâyet var. Bu nedenle pek çok yatın Abd ve Karayiplerden ayrıldığını biliyoruz. Bazı mürettebata ise, B1/B2 vizelerinde sadece o yat için geçerli vize verildiğini de görüyoruz.” diyor.
Esther Delamare genel bir eğilim olarak, tüm büyükelçiliklerin kuralları daha sıkı hale getirdiğine inanırken, hala B1 / B2 vizesi almaya hak kazanan birkaç mürettebatın olduğunu sözlerine ekliyor.
B1 / B2 vizeleri ziyaretçi vizesi olarak sınıflandırılır. ABD'ye girmek isteyen, Amerika Birleşik Devletleri'nde geçici olarak çalışmak için (vize kategorisi B-1), turizm, eğlence ya da ziyaret için (vize kategorisi B-2) ya da kombinasyonu halinde (B-1 / B-2) 'ifadesi kullanılır.
ABD Dış İşleri Bakanlığının vize işleri ile ilgili bürosunun web sitesinde ayrıca; “Eğer bir yabancı limandan denize açılan ve 29 günden fazla ABD sularında seyreden özel bir yatta çalışacaksanız, B-1 vizesine ihtiyacınız vardır.” denilmekte. Bu nedenle elçilikler, charter yapan yatlar hakkında daha sert bir uygulama yöntemi seçmiş olabilirler.
Endişe verici durum, ABD merkezli Twitter hesabı ile gün yüzüne çıktı ve ilk görünüşte ABD'deki yabancı tüm mürettebatı hedef alıyor. AmexYachtCrew adındaki hesap, aynı zamanda istihdam bürolarına da saldırıda bulundu. “ABD'ye bir B1 / B2 ile girerek sonrasında iş arayan ya da çalışma vizesine başvurma dolandırıcılığı” alınan kararın arkasındaki bir başka neden.
Dahası, hesabı yöneten kişiler konuya kendi bakış açılarından yaklaşıyorlar. Başka bir tweette ise; “En iyi bulunan iş illegal yolla bulunandır, bu yüzden kaptanların da onları bu yöntemle kiralayacaklarını düşünüyoruz.” diyor ve ekliyor; “öncelikle Amerikan vatandaşları tercih edilmeli”.
Eğer gelecekte tüm mürettebat B1/B2 vizesi alamaz ise, pek çok yat rotasından ABD kıyıları çıkartılmak zorunda kalacaktır. Ancak, pek çok başka ihtimal de göz ardı edilmemelidir. Mürettebat bugüne kadar hep B1/B2 vizesi ile yatlarda çalışıyorlardı, ancak bir başka seçenek daha bulunuyor.
“Crewmember (D)” vizesi Amerika Birleşik Devletleri sınırları içinde, deniz araçlarında ve uluslararası uçaklarda çalışacak olan, onların normal çalışması için servis hizmeti verecek olanlar, aynı araçla veya bir başka araçla ülkeyi 29 gün içinde terk etme niyetinde olan her personele verilir. Eğer bir personel Amerika Birleşik Devletleri sınırları içinde bir araçta görev almak üzere geliyorsa “crewmember (D)” vizesine ilave olarak, transit (C-1) vizesi ile birlikte “C-1/D” vizesi alması gerekiyor.
Ancak bu seçenek pek çok durumda, özellikle aylar boyunca marinalarda bağlı duran yatlarda görev yapan personel için sorun çıkartacaktır. 29 gün limiti kolay adapte edilebilecek bir kural değil. Bu nedenle gelecekte yeni kıyılar, yeni ülkeler gündeme gelecektir.