Teknik anlamda, çok derine inmeden yapılabilecek bazı kontrolleri yazacağım. Aklıma geldikçe bu mesajı update ederim. Teknik konu dışıda kalan resmi süreçler, sigorta vs gibi noktalarıda tecrübeli arkadaşlar (uzun süre orada yaşamış olan) açıklarlarsa çok faydalı bir konu olur sanırım. Konularda bulamadım benzer bir başlık, var ise silip orası ile birleştirebiliriz.
Eğer ekspertiz yapma gibi bir durumunuz yok ise şu basit işlemlere dikkat ettiğiniz takdirde sorun yaratabilecek bir araç alma riskini baya bir indirebilirsiniz.
-
Mümkünse aracın yanına siz gidin ve soğuk iken ilk çalıştıran siz olmaya çalışın. Çalıştırmadan önce yağ çubuğunu çekip bir bezle silip, tekrar yuvasına takıp çıkartın ve seviyesine bakın Low ve High diye işaret olur. Yağ yeni değişmemiş ise Low'a yaklaşması normaldir. Bu durumda aracın motor civarında, altında yağ kaçağı var mı ona bakın. Aşırı değilse çok sorun teşkil etmez.
-
Aracın suyunu kontrol edin. Eksiklik var mı ona bakın. Birde soğutma sıvısında pas var mı, onu kesinlikle kontrol edim. Bazı arabalarda mavi bazılarında ise kırmızı antifriz kullanılır. Su çok paslı ise bu bir risktir.
-
Rutin bir şekilde aracı çalıştırdıktan sonra bir süre aracı aracı dinleyin. Acayip bir ses gelip gelmediğini kontrol edin. İlk çalıştırma sonrası gaza basmayın, araç kendi halinde çalışsın. Egzozdan aşırı bir beyaz duman çıkıyor mu, ona bakın. Soğuk yerlerde beyaz buhar çıkması normal ama yoğun yağ veya yakıt kokusu gelen bir duman geliyorsa egzozdan bu bir sorundur. Tamirle uğraşamayan birisi iseniz, bütçeyi yükseltip daha yeni bir araç bakın
-
Bir kişi aracın başına geçerek boşta iken 5-6 bin devire kadar gaza basıp 4-5 saniye basılı tutup bir anda ayağını çeksin. Siz bu esnada egzoz tarafında olun ve mavi yada çok yoğun beyaz duman atıp atmadığına bakın. Gazdan çekince bir miktar beyaz duman normal. Mavi (bazıları kara duman der) duman atıyorsa araç yağ yakıyordur...
-
Sıra geldi şanzımana... Şanzıman kapalı kutudur. Araç ile yürümeden önce Parktan Geriye, geriden boşa, boştan D'ye, D'den direk Geriye gibi vites kolunu çekip vites geçişlerini kontrol edin. Aşırı bir vurma hissediliyormu. İleriye yada geriye küt diye vuruyor ise bu bir dezavantajdır.
-
Araç bir miktar ısındıktan sonra şanzıman çubuğunu çekip yağ miktarına bakın. Olması gereken yerde ise yağ kısmında sorun yoktur.
Sonra normal teste çıkın. Aracı öncelikle normal sürün, vites geçişlerinde aşırı bir vurma var mı, kontrol edin. Daha sonra (yol var ise) Gaza daha fazla yüklenip 1-2-3. viteslerde 5bin devir civarında vites değiştirecek şekilde yüklenin. Araç vites değiştirirken bir kararsızlık yaşıyor mu, yoksa rutin bir şekilde bir üst vitese geçior mu, kontrol edin... -
Bu kontroller bittikten sonra herhangi bir arıza ışığı yanıyor mu ona bakın. Klimayı kontrol edin. Gazı bitmiş lafına inanmayın, soğutmuyorsa klima masrafı çıkma ihitmaline karşı pazarlığınızı yapın. Tüm camların çalışıp çalışmadığını kontrol edin. Kornayı kontrol edin.
-
Lastiklerini kontrol edin, aşınmış ise çingene pazarlığı yapabilirsiniz. Camı kontrol edin. Bazı eyaletlerde cam çatlak olursa ehliyet sınavına almıyorlar aracı (IOWA'da öyle demişlerdi ve farklı araçla gidiyordu tanıdıklar mecburen)
Not: Bu yazdıklarım klasik otomatik şanzımana sahip, benzinli 4 yada 5 ileri, ikinci el araçlar baz alınarak yazıldı. Yeni araçlarda farklı şanzıman şekilleri ve motorları olsada bir çoğumuz ilk gidişle 5bin dolara kadar bir araba almayı planlıyoruz yada bir süre sonra böyle bir ikinci araca ihtiyacımız olacak.
İkinci elde mümkün olduğunca temiz arac secmeye calisin. Mazda, Honda, Toyota gibi araclar daha basit ve ariza riski daha az gibi olsa da, ikinci elde fiyatlari bazen yuksek olabiliyor ve bakimsizlari can yakar... Buna ragmen, bakimli Alman, Amerikan yada diger mensei araclarda da sorun yasanmaz...