Merhabalar,
Sizinle 11 Ocak 2022 tarihinde, Prag ABD Büyükelçiliği’nde gerçekleştirdiğimiz mülakat deneyimimizi paylaşmak istiyorum. Forumda/Telegram’da Prag’da mülakatı olan tek dosya olduğumuzu düşündüğüm için bu deneyimi girmeyecektim aslında. Fakat geçenlerde Telegram’da bir arkadaşımız Prag’a taşınacağını ve dosyasını aldırabileceğini söyledi. Bunun üzerine hem kendisine yardımcı olmak, hem de sonrasında başkalarının işine yarayabileceğini düşünerek yazma kararı verdim. Maalesef internette Prag’da DV mülakat süreci hakkında hiçbir deneyim bulunmamakta (Ne Çekçe, ne İngilizce ne de Türkçe detaylı bilgi bulabildim).
Bu paragrafı yazıyı bitirdikten sonra ekliyorum. Bu deneyim tahminimden çoook daha uzun sürdü. Bunun sebebi de Prag’da mülakatla ilgili elimden geldiğince fazla bilgi paylaşmaya çalıştım. Prag’da mülakata girmeyecek arkadaşlar bunu okumazsa bir şey kaybetmez :). Lakin Prag’da mülakatınız olacaksa mutlaka dikkatlice okumanızı tavsiye ederim.
Öncelikle sağlık muayenesinden bahsedeceğim. Prag ABD Büyükeçliliği yalnızca tek bir yerde yapılan muayeneyi kabul etmekte (Ankara’da Unganlar’ın kabul edilmesi gibi). Muayenehanenin ismi “Health Centre Prague” ve http://doctor-prague.cz/ bu web sitesinde adres ve iletişim bilgileri bulunabilir. Konum olarak şehrin olabilecek en merkezi noktasında (Václavské Náměstí) olduğu için ulaşımı çok kolay. Personel Çekçe ve iyi seviyede İngilizce konuşabiliyor. Konumundan dolayı şehir merkezinde olduğumuz bir anda muayenehaneye uğrayarak göçmen vizesi muayenesi ile ilgili bilgi aldık (içeride sıra bekleyen kimse yoktu). Burada ilk dikkat edilmesi gereken nokta sağlık raporunun 5 iş günü sonra teslim alındığı. Muayene randevusu ve mülakat arasına 7-10 gün koymak bu açıdan sağlıklı olacaktır. Aldığımız bilgiler sonrasında bize kartlarını verdiler ve daha sonraki bir gün telefonla randevu almamızı istediler. Ertesi haftaya randevumuzu aldık ve telefonda gerekli tüm belgeleri tek tek saydılar.
Gerekli evraklar içinde en önemlisi tıbbi geçmişinizi gösteren evrak. Bunun için Çek Cumhuriyeti’ndeki aile hekiminizden tıbbi geçmiş (medical history) evrakı almanız gerekmekte. Eğer aile doktorunda kaydınız yoksa muayeneden 2-3 gün önce bir doktora kayıt yaptırıp, gerekli kontrolleri tamamlayarak rapor alabilirsiniz. Bunun için de kendi aile hekimimizi tavsiye edebilirim (http://medicare4u.cz/). Prag 4’teki muayenehanede kendisiyle randevusuz görüşebilirsiniz. Göçmen vizeleri için hangi tetkikleri yapması gerektiğini biliyor ve yardımcı oluyor. Bu işlem için aile hekimine (eğer sigortalı değilseniz veya özel sigortanız karşılamıyorsa) kişi başı 2000-CZK (≈95-USD) gibi bir ücret ödeniyor.
Sağlık raporu için 4 adet pasaport ebatında (35x45mm) fotoğraf isteniyor. Bunu da vize muayenesi olacağınız yerin çok yakınında “Foto Škoda” adlı fotoğrafçıda çektirebilirsiniz. Çekildiğiniz fotoğrafı ABD standart ebatında da (51x51mm) bastırabilirsiniz ve hatta cüzi bir ücret karşılığında yüksek çözünürlükte kendinize mail olarak yollatabilirsiniz.
Muayene günü Unganlar’daki deneyimlerle hemen hemen aynı diyebilirim. Öncelikle göçmen vizesi muayenesi için form dolduruluyor ve işlemler başlıyor. Bu noktada Covid-19 aşı kartımızı da görmek istiyorlar. Biz gittiğimizde muayenehanede yalnıca 1 kişi vardı ve biz formları doldurana kadar işi bitti. Hemşire isminizi çağırıyor ve 1 tüp kan ve 1 kap idrar numunesi alınıyor. Boy, kilo, alerji vb. standart sorularla form dolduruluyor. Ardından doktorla görüşerek form dolduruluyor ve standart muayene yapılıyor. Bize çocukluk aşılarıyla ilgili bir şey sorulmadı ve ekstra bir aşı yapılmadı. Doktor görüşmesinden sonra kişi başı 14,900-CZK (≈700-USD) ödeme yaparak buradaki iş bitiyor ve sıra göğüs röntgenine geliyor. Röntgen cihazı kendilerinde olmadığı için hemşire sizi karşı binadaki bir başka muayenehaneye götürüyor, şaşırmayın :). Burada da röntgeniniz çekiliyor ve işlemler tamamlanıyor. İki kişi olarak kapıdan girmemiz ve işlemleri tamamen bitirmemiz arasındaki süre 1 saatti.
Ve gelelim o malum güne... Mülakat hakkında yazılacak şeyler muayeneden daha az aslında. En çok çekinip heyecan yaptığımız kısım en kolay geçen kısım oldu. Bize gelen 2NL yazısında mülakatımız 6 Ocak 2022 olarak yazılmıştı. Mülakatımıza 2 gün kala (4 Ocak sabah saat 9’da) telefonla arandık ve 6 Ocak’ta konsolosluğun çalışmayacağını, mülakatın bir sonraki haftaya ertelenmesi gerektiğini bildirdiler. Kabul ettik ve sizi yeni tarih ve saat için gün içinde bilgilendireceğiz diyerek görüşmeyi sonlandırdılar. Bütün gün bir bilgi gelmedi, bizi arayan numara geri aranmıyordu ve konsolosluğa telefonla ulaşılamıyordu. Ertesi gün de aynı şekilde geçti. Eşimle konuşarak bir bilgi gelmezse her ihtimale karşı 6 Ocak’ta konsolosluğa gitmeye karar verdik. 6 Ocak günü orijinal mülakat saatinden 1 saat önce e-posta yolladılar ve 11 Ocak tarihini önerdiler, kabul ettik. Tam evden çıkmak üzereyken e-postayı aldık ve bayağı bir rahatladık açıkçası :).
Mülakata dair tüm belgelerimizi Ağustos ayında KCC’ye yollamak için hazırlamıştık. Standart evraklara ek olarak, 6 aydan uzun süredir burada olduğumuz Çek Cumhuriyeti’nden alınan sabıka kaydımız vardı. Burada sabıka kaydı almak çok kolay, günlerce haftalarca beklenmiyor. Tek yapmanız gereken Soudní 988/1, 140 66 Praha 4 (https://goo.gl/maps/U9knk3HJEvzNEoeN7) adresindeki ofise giderek sabıka kaydı (Rejstřík trestů) almak istediğinizi söylemeniz, 5 dakikada hallediyorsunuz. Konsolosluk tarafından evraklar yalnızca İngilizce veya Çekçe olarak kabul ediliyor. Bu yüzden Türkçe olan tüm evrakların İngilizce’ye çevirisini yaptırdık https://www.protranslate.net/tr/ üzerinden.
Son gece tüm evrakları baştan sonra kontrol edip çantama koydum ve ertesi gün mülakata gitmek üzere, mülakat saatinden 1.5 saat önce evden çıktık. Konsoloslukta vize ödemesi kartla yapılabiliyor mu bilemedik. Bu yüzden öncelikle 660-USD almaya, şehir merkezindeki en iyi fiyata çeviren döviz bürosuna uğradık (https://www.prahaexchange.cz/kontakty/). Mülakatımıza hala 1 saatten fazla süre olduğunu gördük ve bulunduğumuz yerden yürüyerek gitmeye karar verdik. Konsolosluk şehrin en turistik noktasına (Charles Köprüsü) çok yakın olduğu için etrafında onlarca kafe, pub, restoran var mülakar saatine kadar bekleyebileceğiniz. Bunlardan sürekli gittiğimiz bir tanesine oturduk ve heyecanımızı bir bardak bira ve yeşil çayla yatıştırmaya çalıştık
Mülakat saatimizden 15 dakika kadar önce konsolosluğun kapısına gittik. Kapıda 5-6 kişi vardı, bir hanımefendi hemen yanımıza geldi ve ne için geldiğimizi sordu. Göçmen vizesi dediğimizde beni takip edin dedi ve bizi binanın 20 metre ötesindeki bir başka kapısına götürdü. Kimliklerimizi kontrol ettikten sonra bizi içeri aldı ve güvenlik görevlisine teslim etti. Güvenlik kontrolünden geçerek yaka kartımızı aldık ve elektronik eşyalarımızı (telefon ve kulaklık) güvenliğe teslim ettik.
Daha sonra üst kata, vize bankolarının olduğu yere çıktık. Merdiven başında bir numeratör vardı fakat bir türlü numara alamadık. İçeride bizden başka yalnızca iki kişi vardı ve numeratörün çalışmadığını söylediler. 20 dakika kadar bekledikten sonra sıra bize geldi. Öncelikle evraklarımızı tek tek aldılar ve dosyaya koydular. Üniversite diplomamı kabul ettiler ve lise diploması sormadılar. Ardından yan bankoda vize ücreti ödemesini yaptık ve ismimizin çağırılmasını beklememiz söylendi. Yaklaşık 25-30 dakika sonra ismimiz anons edildi ve bir başka bankoda konsolosluk görevlisiyle görüşmeye gittik. Kendisi bizi aşırı bir güler yüzle selamladı ve buzları eritmek için ufak birkaç cümle kurdu. Ardından yemin ettirdi ve parmak izlerimizi aldı. Son olarak diploma, aile cüzdanı vb. kopyasını aldıkları evrakların aslını geri vererek mülakatımıza başladı. Görevlinin tavırları o kadar pozitif ve enerjikti ki sanki vizemiz zaten verilmiş de, formaliteden sorular soruyormuş gibi hissettik
Öncelikle neden ve ne kadar süredir Çek Cumhuriyeti’nde olduğumuzu sordu. Ardından geleceğe dair planlarınız nedir dedi, biz de ABD’ye taşınarak orada bir hayat kurmak istediğimizi söyledik. Eşim herkesin adını bildiği uluslararası bir firmada çalıştığı için, şirketin ABD’deki lokasyonlarından birine mi transfer olacaksınız diye sordu. Bunun pek mümkün olmadığını, yeni bir iş arayacağımızı ve bu süreçte hizmet sektöründe çalışacağımızı beyan ettik. Gayet mantıklı dedi ve nereye yerleşmek istediğimizi sordu. Yaşam maliyetleri ve iş olanaklarını değerlendirdiğimizde Houston/Texas’a yerleşmeye karar verdiğimizi söyledik. Burada yaşayan bir arkadaşımız olduğunu ve kendisinin ilk etapta bize destek olacağını beyan ettik. Houston güzel ama dikkat edin sıcak ve nemlidir dedi. E o zaman Türkiye gibiymiş diyince, gülerek evet sizin için uygun aslında dedi. Son olarak pasaportlarınızda geçerli turist vizeleriniz var, bunları iptal etmemiz gerekiyor dedi ve güler yüzle özür dileyerek ikimizin de vizelerine iptal damgası bastı. Evrak işlemlerini tamamladıktan sonra haftanın sonuna kadar sizi arayacağız, ardından gelip vize basılı pasaportlarınızı ve ABD’ye girerken gerekli olacak zarfları bizden teslim alacaksınız dedi. Bu noktada DS-260 formundaki adresi değiştirmek istediğimizi bildirdik. Bize sorulmasını beklemiştik fakat sorulmayınca en son söyledik. Elimizde yeni adresin çıktısı vardı ve bunu kendisine verdik. Adresin bu şekilde değiştirilmesi için arkadaşlarıma talimat vereceğim dedi. Bunun ardından tebrik etti ve vedalaşarak bankodan ayrıldık. Sevincimizi çıkışa kadar içimizde tutarak binadan büyük bir rahatlamayla ayrıldık.
Darısı tüm bekleyenlerin başına umuyorum ki tez zamanda.