Selamlar. Ben box truck soforlugu yapiyorum. Fakat semi truck soforlugu yapan arkadaslarim var. Ben de bu isi yapmayi dusunuyorum ileride. Size detayli bilgiler vereyim. A dan z ye yapilacaklari vs anlatmaya calisayim.
Commercial driver's licence (CDL)
Bu licence in 3 cesidi var. A B C olarak.
A: semi truck (turkiyede tir dedigimiz onde cekici arkada trailer olan) kullanabilmek icin buna ihtiyacimiz var. Cekicinin agirligi 26000 pound dan fazla ve trailer in agirligi da 10000 pound dan fazla ise bu class a ihtiyac duyariz.
B: bu da straight truck (kamyon) dumb truck ya da cekicisi 26000 pounddan, traileri da 10000 pounddan hafif kombine araclar icin gerekli. Yollarda goruyorum. Bildigimiz pickup kamyonetlerin arkasina trailer baglayip araba cekenler falan oluyor. Tahminen bunlar icin gerekli. (Kesin bilgi degil bilen dogrularsa seviniriz)
C: bu da 26000 altindaki araclar icin. Bununla 16dan fazla yolcu tasiyabiliyorsunuz. Otobus icin diyebiliriz.
CDL nasil alinir?
CDL gereksinimleri eyaletten eyalete degisiklik gosterebiliyor. Ornegin floridada normal surucu belgenizi aldiginiz anda CDL icin sinava girebiliyorsunuz. Rode island eyaleti 2 senelik normal ehliyet istiyor gibi. Bunun icin bulundugunuz yahut yasamayi planladiginiz eyalete bakmanizi oneririm. Genelde insanlarin floridaya gelip aldigina sahit oldum. Florida CDL okullarinin cenneti desem yeridir.
Once yazili sinavlari gecmeniz lazim.
General knowledge
Air brake
Combined vehicle
Bu uc endorsement CDL class A icin minimum girmeniz gereken sinavlar. Bunun disinda eger tehlikeli madde tasiyacaksaniz HAZMAT (HAZardous MATerials) ya da ham petrol cekecekseniz tanks de almaniz lazim. Yapacaginiz ise gore bu endorsement leri tek seferde almanizda fayda var.
Yazili sinavlari icin ingilizce almaniz gerekiyor. Baska dilde alamiyorsunuz. Tercuman da (floridada) verilmiyor. Bu sinava hazirlik icin google playde ve apple store da 'cdl prep' isminde bir uygulama var ucretsiz. Bunu onerebilirim. Birsuru uygulama var aslinda. Ben bunu kullaniyorum. Buradan calisip girebilirsiniz.
Gelelim bu uc sinavi gectiniz. Size bir permit veriyorlar. Bu permit (CLP) ile yaninizda CDL olan biri olmak kaydiyla artik tir surebilirsiniz. Gecerliligi 180 gun. Bu zaman icinde road test almaniz lazim.
Road test
Road test de eyaletten eyalete hatta eyalet icinde sinav yerleri arasinda bile degisiklik gosterebiliyor. Pre trip inspection (surus oncesi kontrol) ve sonrasinda sinav yerinize gore cesitli parklar yapiyorsunuz.
Bunlari anlatmam zor olacagi icin faydali videolar vermeyi uygun buldum.
Pre trip inspection
Parallel parking blind side (sag taraftan paralel park)
Parallel parking driver's side
Alley dock (turkcesini bilmiyorum ama depolara yanasirken kullaniliyor)
Isin bu kisminda truck school devreye giriyor. Zorunlu mu? Hayir degil. Gitmekte fayda var mi? Tamamen size bagli.
Eger bir tanidiginiz yoksa, cdl i aldiginizda isiniz hazir olmayacaksa gitmemeniz is bulma imkaninizi zora sokar. Buyuk firmalar truck schoola gitmeyen yeni suruculere is vermezler. Kendi arkadasiniz vardir yaninda calisacaksinizdir o zaman sikinti yok. Bazi firmalar belli bir sure isten cikmayacaginizi taahhut ederseniz sizi permitiniz ile ise alir. Egitiminizi verir, road testinizi gecer cdl inizi alirsiniz ve ise baslarsiniz. Bu firmalar cok buyuk paralar ile baslatmaz.
Biraz da trailer cesitlerinden bahsedelim.
Dryvan: kuru yuk tasinan trailerlar. Bununla tehlikeli madde de tasiniyor. Hazmat endorsement olmasi sarti ile.
Reefer: bunlar da sogutmali trailerlar. Sebze meyve et vs tasinir. Truck stoplarda bunlar yaniniza park etmesin istersiniz. Gece boyunca car car car tir sesi duyarsiniz. Soforler tarafindan genelde nefret edilir
Flatbed: arkasi acik trailerlarin duz olani. Bununla kapali kasalara sigmayacak yukler tasinabiliyor. Bunlarin zorlugu yukleri ayri ayri baglamaniz lazim. Yuke gore tarp denen brandalar sarmaniz lazim. Biraz daha mesakkatli is.
Stepdeck: flatbed gibi acik. Fakat cekicinin lastiklerinin bitiminde yere daha yakin sekildedir. Avantaji flatbed in yukseklikten dolayi alamadigi yukleri alabilir. Ozellikle ny bolgesi icin alcak kopruler truckerlar icin ciddi problem. Bu sayede gecmek daha kolay.
RGN: bu da stepdeck gibi fakat daha da yere yakin. Bildigim kadariyla yere en yakin trailer cesidi. Car hauler lar da baya yakin.
Tanker: biliyosunuz
Car hauler: bunlar degisiklik gosteriyor. Bir cekicinin de uzerine bir araba alabilenler var. Bir de normal cekicinin arkasina takilanlar var. Bunlar hakkinda detayli bilgim yok. Ama gecmiste yapan bir arkadasim var. Tavsiyesi uzak durun
Biraz da isten bahsedelim.
Local: kisa mesafe. Bu sekilde aksamlari evinizde olursunuz. Bence evli cocuklu bireyler icin en uygun secenek budur.
Otr(over the road): bizim dilimizde uzun yol soforu. Uzun yol soforleri eve en erken 7 8 gunde gelir. Bu trucklar sleeper denen yatakli trucklardir. Lokal icin evli cocuklu bireyler dedim ama bunda da calisan evli cocuklu bireyler var. Tamamen tercih meselesi. Insanin evinden ailesinden ayri kalmasi zor is. Respect!
Owner operator: firmalar kendi cekicisi olan suruculeri daha yuksek ucretlerle calistirir. Kendi isinizin patronu olmazsiniz da yari patron olursunuz diyelim. Bir muddet tecrube edinmeden yapilmasini onermem. Hele finance ile alacaksaniz truck dealerlar size zaten truck vermez tecrubesiz oldugunuzu gorduklerinde.
Trucker's life
Gelelim sofor hayatina. Lokal icin konusmayacagim. Fakat uzun yol soforlugu gercekten zor is. Gece gunduz yoldasiniz. Truck stoplarda ucretsiz dus imkani var. Laundry var. Tv izleyebileceginiz bir alan var. Fakat sosyal hayatinizdan ciddi feragat ediyorsunuz. Ben de uzun yol soforlugu yapiyorum. Genelde tasidigim yukler 900 1100 mil arasi. 16 17 saat en az surus surem 24 saat icinde. Tam uykum gelir yatarim 1 saatcik uyuyayim diye. tak dispatcher arar nerdesin lokasyon bildir.
Tabi bu zorluklar hafta sonu gelip banka hesabiniza paycheck iniz yattiginda yerini rahatlamaya birakmiyor degil
Kazanclari belirtmedim. Cunku cok degisken. Bu islerde haftada 1200 yapan da var 3000 5000 yapan da. Bu size bagli. Bi doktor bi muhendis degilseniz kendi isinizi yapmiyosaniz ya da kisaca ayda 4 5 bin kazanmiyorsaniz bu isi
dusunebilirsiniz. Kalkip da bi yazilimciya gel trucker ol denmez.
Bu arada ingilizceniz yoksa cdl almaniz cooookkk zor. Pre trip inspection da ingilizce sorulara maruz kalacaksiniz mufettis tarafindan.
Unuttugum birsey kaldi mi bilmiyorum. Sormak istediginiz birsey olursa sorun. Ben bilmesem de trucker arkadaslara sorar ogreniriz
Louisiana'dan sevgiler.