Bilindiği üzere devlet memuru olarak çalışanların hizmet sürelerine göre yıllık izin hakları bulunmaktadır.Memurlar yıllık izinlerini yurt içinde geçirebilecekleri gibi yurt dışında da geçirmeleri mümkündür.Devlet memurları kanununa göre daha önceki düzenlemelerde memurların ikamet mecburiyeti bulunmaktaydı.Bu nedenle devlet memuru olarak çalışanlar izinlerini memuriyet mahalli dışında geçirmek istediklerinde bu durumu izin kağıtlarında bildirerek almış oldukları izinde bu durum içinde onay almaktaydılar.İlgili düzenleme Devlet Memurları Kanununun İkamet Mecburiyeti başlıklı Ek 20. maddesinde düzenlenmişti. 2011 yılında 6111 sayılı kanun ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda yapılan düzenleme ile Ek 20. madde yürürlükten kaldırılmıştır. İlgili düzenlemeden sonra devlet memurlardan yıllık iznini yurt dışında geçirmek isteyenlerin herhangi bir onay almasına gerek kalmamıştır.Bu nedenle yıllık iznini yurt dışında geçirmek isteyen memurlar kurumundan veya amirin ayrıca bir izin almasına gerek yoktur. Konuya ilişkin olarak Devlet Personel Başkanlığınca verilen 09.05.2013 tarih ve 6643 sayılı görüşte de "yıllık iznini yurt dışında geçirmek isteyen memurların kurumlarından ayrıca bir izin almalarına gerek olmadığı, ancak kamu kurum ve kuruluşlarının kendi iç mevzuatları gereğince hizmetlerin aksamaması ve sürekliliğin sağlanması açısından personele istenildiğinde ulaşılabilmesine imkan sağlayacak şekilde iznin geçirileceği yere ilişkin bilgiler ile iletişim bilgilerinin izin talebinde bulunulurken belirtilmesinin uygun olacağı" bildirilmiştir.
Memurun yurtdışına çıkarken amirinden izin almasına gerek yoktur. Bu durum sahip olduğu HUSUSİ (halk arasındaki tabirle YEŞİL) pasaportla alakalı bir durum değildir. Bu durum 2011 yılından önce kişinin memur olamasından kaynaklı bir durumdu ama bu zorunluluk 2011 yılında kaldırılmıştır. Kaldı ki şu an HUSUSİ PASAPORT sadece memurlara değil iş insanlarına ve avukatlarada veriliyor. Eğer yurt dışına çıkarken pasaporttan dolayı izin alma zorunluluğu olsaydı bu saydığım meslek gruplarınında izin alması gerekirdi.
Ek bilgi: Soru: Geçtiğimiz yıl kamu çalışanlarına Covid sebebiyle yurtdışı yasağı konmuştu. O yasak hala devam ediyor mu? Gideceğim ülke yalnızca pcr testi talep ediyor ancak ülkeden çıkamama durumum olur mu?
Cevap: 13 Mart 2020 tarihli ve 31067 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2020/2 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi ile kamu hizmetlerinin yürütülmesinde herhangi bir soruna sebebiyet vermemek amacıyla tüm kamu görevlilerinin, görevlerine istinaden veya şahsi sebeplerle yurt dışına çıkışları durdurulmuş, zorunlu ve ivedi durumlarda yurt dışına çıkacak kamu görevlileri için Cumhurbaşkanlığı bağlı, ilgili ve ilişkili kamu kurum ve kuruluşlarında üst yönetici; bakanlıklar ile bağlı, ilgili ve ilişkili kamu kurum ve kuruluşlarında bakan; mahalli idarelerde (bağlı kuruluşları ile mahalli idare birlikleri dahil) validen izin alınacağı hükme bağlanmıştı.
Ancak, 29 Mayıs 2020 tarihli ve 31139 sayılı Mükerrer Resmi Gazetede yayımlanan 2020/8 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi ile yukarıda bahsi geçen 2020/2 sayılı Genelge 1 Haziran 2020 tarihi itibarıyla yürürlükten kaldırılmış, bu kapsamda kamu görevlilerinin izne tabi olmaksızın yurtdışına çıkışları serbest hale getirilmiştir.
Sonuç olarak 1 Haziran 2020 tarihinden bu yana Covid-19 salgınına bağlı olarak kamu personelinin yurtdışına çıkışına bir engel bulunmamakta olup, gidilecek ülke tarafından Covid-19 kapsamında istenecek koşulların sağlanması yeterlidir.