Şu anda sürecin içinde bizzat olan ve yeni başlamış birisiyim. İlk yorumlarım çok meşakkatli bir süreç olduğu yönünde. E-2 prosedürlerini bir kenarda tutup kazanç kısmını göz önüne aldığınızda açıkça söylemek gerekirse özellikle bu aylar (Ocak-Mayıs) ölü sezon denmekte ve kazançlar pek de iç açıcı değil maalesef.
Hatta ilk statement'larım gelince muhtemelen zarar yazma ihtimali bile var. Sebebi ise dispatcher'ların size bulduğu rate'ler 1.8 civarlarında. Şoföre mil başı 0.7 cent ödenecek (gross'tan % vermek yerine). Daha yüksek rate'li gelen işlerin ise milleri daha düşük oluyor, 1.8 rate'te neredeyse kafa kafaya çıkıyorsunuz işten, pek para bırakacak gibi gözükmüyor. Ben şu an 2 ayrı carrier ile çalışmaktayım, verdikleri rate'ler birbirine benzer.
Belki bana sezondan dolayı denk geldi bilmiyorum ama sabretmek lazım. İyi sezon geldiğinde kazançlara tekrar bakıp o şekilde değerlendireceğim, şimdilik bunlar ilk tespitlerim.
Ek olarak işe ilk giriş maliyetini iyi belirlemek lazım. Bu iş sadece 130k'ya tır almakla bitmiyor. Bunun sigortası, tıra alınacak mikro dalga, antifreeze, tır kamerası, kar zincirleri, plaka parası, highway tax'i, muhasebeci masrafı, danışman olacak ise danışman ücreti, avukat ücreti vs gibi ek masrafları da düşünmek gerek. Böyle olunca maliyetler değişebiliyor.
Bu arada şunu belirtmeden geçmemek lazım, işi bilmeyenlere tavsiyem öncelikle sektörün içinden gelmiş, saha tecrübesi olan bir danışman ile çalışmaları. Size sürecin nasıl ilerleyeceğini anlatacak, sizin adınıza tırı bulup sonrasında tırı işletecek ve operasyonlarınızda destek olacak güvenebileceğiniz birisi ya da birileri şart. Hatta mümkünse danışmanınızın tır ehliyeti bile olsun.
Sonrasında ise kesinlikle sizin taleplerinizi anlayan, iyi bir dispatch network'u olan doğru carrier'ı bulmak en önemlisi. Kısa zamandaki gözlemlerime göre tüm kazançların belirlendiği en kritik nokta orası oluyor. İyi bir carrier/dispatch, sizin için yük pazarlığı yapıp daha iyi rate'ler koparabilir de. Tabi ki sonrasında işin operasyonel kısmındaki en kritik nokta ise şoför. Bir şoför adayımız başlamadan bırakmıştı mesela. Oradaki süreçler de apayrı bir konu.
Bu arada Tır değer kaybeder evet ama ona göre de vergisel anlamda avantajları da olacaktır. Olaya çok yönlü bakmak gerekir. Aldığınız restoran elinizde patlar ise satmakta zorlanırsınız ama tır işinden memnun kalmazsanız satıp çıkmanız her zaman daha kolay olacaktır.
Kısacası her işte olduğu gibi çok ama çok iyi araştırılmalı işe girmeden önce.